fbpx Skip to main content
Nyheter

Safety first – hur det är att utbilda sig till flygvärdinna

By 22 september, 2023september 27th, 2023No Comments

Felicia är en av två nya flygvärdinnor på Västflyg. Vi träffade henne för att höra hur utbildningen varit och vad som fick henne att bli flygvärdinna.

Felicia är 20 år gammal, född och uppvuxen i Trollhättan. Vi tog en pratstund med henne bara två dagar efter att hon genomfört sin line training vilket är det sista momentet i utbildningen. Line training innebär att man flyger med en instruktör med lång erfarenhet som flygvärd/flygvärdinna i ett par veckor för att lära sig rutinerna och arbetet.

– Hur kom det sig att du ville utbilda dig till flygvärdinna?

– Det verkade som ett roligt yrke där man får resa mycket. Det är mycket service vilket jag brinner för. När jag hörde att en i Västflygs cabin crew skulle vidare till ett nytt arbete så fick jag frågan av Anna (Petre) och det var ett enkelt val så det blev perfekt. Jag blev så glad att få möjligheten.

Hur har de första veckorna på jobbet varit?

– Intensiva. Det har varit väldigt roligt, även om det var lite läskigt till en början att göra säkerhetsdemonstrationen med passagerarna, men jag känner att jag fått en bra kontroll på det. Sen är det en så mysig arbetsplats, alla i personalen är härliga och som en liten familj. Det uppskattar jag. 

Jag har också fått lära mig hur det fungerar på vår flygplats och miljösatsningen som görs här med det förnybara bränslet som alla avgångar har. Det är en viktig bit för Västflyg att kunna erbjuda och jag vill kunna svara på frågor som våra resenärer har om detta. Väldigt roligt att vi ligger i framkant här.

Felicia berättar att hennes utbildning bestod av många olika moment men kunde beskrivas i två delar. Först utbildar man sig till cabin crew, sedan utbildar man sig på den specifika flygplanstypen som man ska arbeta på.

– Jag är nu utbildad cabin crew. Eftersom vi har ett ganska litet flygplan så har jag utbildning för single cabin crew, vilket innebär att jag är ensam i kabinen och måste ta ett lite bredare ansvar. Där skiljer det sig lite mot andra flygplan som är större, där man är fler cabin crew som emellanåt har olika roller.

Första delen av utbildningen består av både teori och praktiska moment. Det första vi gjorde var så kallad computer based training. Där satt vi vid en dator, tittade mycket på instruktionsfilmer, gjorde kurser och utbildningar samt skrev massa prov.

Efter detta var det mer praktiska bitar. På Arlanda flygplats har man byggt upp ett ställe där det finns en kabin som fylls med rök och eld. Vi som examineras måste lära oss det snabbaste och säkraste sättet att släcka elden. Där fick vi även träning inom medicin och hur vi ska kunna se vissa sjukdomsfall, utföra första hjälpen samt hjärt- och lungräddning. Man har en instruktör som hjälper dig igenom och går igenom vissa delar av utbildningen. När du är godkänd på de här momenten är du utbildad cabin crew.

Andra delen av utbildningen är att man ska lära sig den specifika flygplanstypen som används. Vi åkte till Estland i en vecka, eftersom NyxAir som vi hyr flygplanet av håller till där. I Estland gick vi igenom alla praktiska moment en gång till; brandsläckning, första hjälpen samt pluggade manualer och rutiner. Här fick vi även göra kurser i CRM (Crew Resource Management) där vi lär oss hur besättningen ska kommunicera med varandra. Jag som cabin crew kan upptäcka någonting som är viktigt för piloterna att veta och vice versa. 

När Felicia inte är uppe i luften så spenderar hon mycket tid i stallet. Hästar och tävla med hästar är en hobby hon haft med sig genom livet.

– Jag har en egen häst som jag brukar träna med, det blir en del tid i stallet på fritiden. Jag jobbar även i stallet med stalltjänst och håller i lite ridlektioner vid sidan av jobbet, det är väldigt roligt.

– Är det något du vill tillägga avslutningsvis?

– Jag har aldrig varit särskilt flygrädd och efter den här utbildningen så finns ingen som helst flygrädsla kvar kan man säga. Säkerheten är verkligen prio ett och allting styrs av lagar och rutiner, vi har checklistor till precis allt. Jag har fått en helt annan förståelse för hur vi enkelt kan åka upp och sväva i luften i några timmar, skrattar Felicia

Först i världen med högsta möjliga inblandning av förnybart flygbränsle

Boka din resa idag