
Sedan juni 2023 har vi på Västflyg valt att alltid tanka våra flygplan med högsta tillåtna inblandning (50 %) av förnybart flygbränsle (SAF, Sustainable Aviation Fuel). Vi är det första flygbolaget i världen som gör detta på alla våra avgångar.
SAF tillverkas av restprodukter, som exempelvis använd matolja och animaliskt fett. Genom att använda detta bränsle minskar våra koldioxidutsläpp med upp till 40 % jämfört med fossilt jetflygbränsle.
Våra flygplan och motorer
Som vår pilot Johnny beskriver det:
”Vi flyger med Saab 340, ett 34-sitsigt turbopropflygplan. Turboprop är i praktiken en jetmotor som driver en propeller, vilket gör den särskilt effektiv på kortare sträckor. För våra inrikeslinjer, som Bromma–Trollhättan och Bromma–Växjö, är det helt klart det smartaste alternativet. Med full beläggning ligger bränsleförbrukningen på cirka 0,4 liter per mil och passagerare, vilket är riktigt bra.”

Bioflygbränsle fungerar utan tekniska hinder
Våra flygplan tankar SAF på Bromma flygplats och på Göteborg Stallbacka Airport. På Bromma flygplats kommer bränslet från St1, som har en produktionsanläggning i Göteborg, och på Göteborg Stallbacka Airport kommer bränslet från finländska Neste.
Nivån på inblandning av SAF skiljer sig lite mellan leveranserna. Detta beror på kvalitén på det fossila bränslet och nivåerna ligger på 35–50 %.
”En viktig fördel med SAF är att bränslet inte medför några tekniska förändringar för flygplanen och fungerar väl i befintlig bränsleinfrastruktur. Även om Saab 340 inte är ett nybyggt flygplan klarar det jobbet galant. Det visar att vi inte nödvändigtvis behöver bygga nytt för att kunna flyga mer miljövänligt. Att använda det vi redan har, i kombination med bioflygbränsle, är en vettig och realistisk väg framåt,” fortsätter Johnny.
Fördelar för företagsresenärer
Vi vet att många företag idag arbetar aktivt med klimatrapportering och hållbarhetsmål. När ni reser med oss kan ni vara trygga i att ert klimatavtryck blir betydligt lägre än med traditionellt fossilt flygbränsle. På så sätt kan ni:
- Minska era rapporterade koldioxidutsläpp.
- Resa mer hållbart – utan att kompromissa med tid eller tillgänglighet.
Uträkning för hållbarhetsredovisning
För en flygning mellan Trollhättan/Växjö och Stockholm (båda avgångar har cirka en timmes flygtid med Saab 340) ser koldioxidutsläppen ut så här:
- SAF (160 kg bränsle) → motsvarar cirka 100 kg CO₂-ekvivalenter
- Fossilt bränsle (240 kg bränsle) → motsvarar cirka 758 kg CO₂-ekvivalenter
Totalt per flygning: cirka 858 kg CO₂-ekvivalenter