Skip to main content
Nyheter

Från dröm till cockpit – Madeleines väg till pilotyrket

By 11 september, 2025No Comments

Madeleine från Växjö gör nu sin line training på Västflygs Saab 340 i Trollhättan. Hon kommer sedan flyga sträckan Växjö – Bromma med bas på Växjö Småland Airport.

Flygintresset har alltid funnits där, redan som liten visste Madeleine att hon ville bli pilot.
Jag har alltid velat flyga ända sen jag var ung. Ett tag gav jag upp den drömmen när någon berättade att man behövde ha perfekt syn för att bli pilot. Men sen förstod jag att så inte är fallet, så då bestämde jag mig för att utbilda mig till det.

Från första soloflygningen till yrkespilot

Resan började med ett PPL (Private Pilot Licence) 2019. Det var också då Madeleine fick uppleva den klassiska milstolpen som många piloter minns resten av livet – första gången man flyger helt ensam.
Min instruktör klev ur planet en sommarkväll i Hagshult och sa: ”Nu får du testa själv”. Jag tog några djupa andetag, startade med en Cessna 172 och var plötsligt ensam i luften. Den känslan är svår att slå – man var kung i luften!, säger Madeleine.

Efter det byggde hon på utbildningen steg för steg. Först IR (Instrument Rating, behörighet att flyga enbart på instrument) och Night Rating (mörkerbehörighet), därefter ME (Multi Engine, utbildning på flermotoriga plan). Sedan följde den omfattande ATPL-teorin (Airline Transport Pilot Licence, den teoretiska delen för yrkespilot), CPL (Commercial Pilot Licence, för att få flyga kommersiellt) och slutligen MCC (Multi Crew Cooperation, träning i samarbete i cockpit).

På så vis kunde jag undvika stora lån. Jag tog det i min egen takt, och mitt i allt fick jag även barn, så det blev lite paus längs vägen.

Att utbilda sig till pilot är en omfattande investering, både i tid och pengar. De flesta utbildningar är två år, men Madeleine tog sin resa i etapper – något som till slut ledde hela vägen fram till drömjobbet.

Säkerhet i fokus

När Madeleine började på Västflyg fick hon göra en Type Rating (inflygning på specifik flygplanstyp) på Saab 340 – först i simulator på Arlanda och därefter flygningar i Tallinn, tillsammans med kollegorna på Nyx Air.
Där tränar man in den specifika flygplanstypen, checklistor och procedurer. Säkerheten är alltid prio ett, både under utbildningen och i vardagen i cockpit.

En arbetsdag börjar tidigt för våra piloter. Crew möts på flygplatsen minst 45 minuter innan avgång för att gå igenom dokumentation, väder, flygvägar och flygplanets vikt inför dagens flight. Därefter följer noggranna checklistor innan det är dags att lyfta.

Flyger även på fritiden

Madeleine älskar att flyga så mycket att hon även gör det på sin fritid. Hon flyger en RV-10 och deltar gärna i flygturer runt om i Europa tillsammans med andra privatpiloter.
Vi brukar säga att vi är som ett motorcykelgäng, fast i luften. I somras flög vi bland annat till Innsbruck och Korsika – en fantastisk upplevelse!

Men flygningen stannar inte där. Hemma har hon byggt upp en simulatorrigg på datorn, där hon spenderar många timmar i Flight Simulator.
Jag har lagt åtskilliga timmar på att träna med Saab 340 i simulatorn. Man kan säga att jag är lite av en gamer i själen – det är både roligt och väldigt lärorikt.

Perfekt timing med Västflyg

När Madeleine hörde att Västflyg skulle starta verksamhet i Växjö tog hon snabbt kontakt.
Jag bor bara tio minuter från flygplatsen, så det kändes som en perfekt chans. Och att få vara en del av ett nytt bolag från start är väldigt roligt. Jag hoppas vi ses ombord!