Försenat eller förlorat bagage
Detta gäller om ditt bagage inte dyker upp vid ankomst
Anmälan om försenat eller förlorat bagage ska göras direkt på flygplatsen när du anlänt din destination. Där fyller resenären ut en en PIR-rapport (Property Irregularity Report).
Ankomstflygplatsen söker då aktivt efter ditt bagage och du blir kontaktad så snart bagaget är återfunnet. Då kommer flygplatsen och resenären överens om var och när bagaget ska levereras.
Vid försenat bagage på hemresan utgår ingen ersättning. Då får resenären i stället ansöka om ersättning av sitt försäkringsbolag.
Om bagaget är försenat och resenären inte befinner sig på sin hemort (där resenären är folkbokförd) utgår endast ersättning till de nödvändigaste artiklarna. Ersättningen baseras även på hur länge resenären har varit utan artiklarna. Det rekommenderas att alltid spara orginalkvitto som skickas till kundtjänst då dessa blir underlaget för eventuell ersättning. Observera att det inte utgår ersättning för pengar, elektronik, värdefulla föremål, smycken, alkohol/tobak och medicin oavsett hur länge bagaget är försenat. För ersättning av eventuella märkesartiklar görs ett avdrag på 50% av inköpspriset.
Om resenärens bagage varit på avvägar i 21 dagar eller fler har du möjlighet att begära ersättning på innehållet i ditt bagage då det numera räknas/klassas som ”Förlorat bagage”.